استانداردهای طراحی کارت ویزیت
برای طراحی کارت ویزیت باید استاندارد های خاصی از قبیل سایز، نوع رنگ ... را رعایت کرد، یکی دیگه از تجربیاتم اینه و در اختیارتون میذارم، اگر در طراحی کارت ویزیت مشکل دارید و نمیدونید در فتوشاپ برای ساخت فایل باید چه مشخصاتیو وارد کنید و کارتونو شروع کنید این مطلب کمتون میکنه، با من در ادامه ی مطلب همراه باشید...

استاندارد های طراحی کارت ویزیت
کارت ویزیت :
ابعاد : ۹×۵
نوع رنگ : CMYK
ریزولیشن طراحی :۳۰۰dpi
انواع کارتهای ویزیت: گلاسه – سلفون براق – سلفون مات – کتان – لمینت – برچسب ,…
فرمت انتقال فایل : Tiff و Psd
بهترین برنامه برای طراحی : فتو شاپ (بعضی هم کورل دراو)
کلیات طراحی کارت ویزیت و کارت اینترنت


  • سایز کارت ویزیت:

در مورد کارت ویزیت این سایز معمولا ۴٫۸*۸٫۵ هست ولی درنظر گرفتن سایز ۴٫۵*۸٫۵ نیز مشکلی رو بوجود نمیاره و هر دو سایز قابل قبوله( بستگی به اون چاپخونه ای داره که قراره کارت ویزیت شما رو چاپ کنه ). البته گاهی اوقات هم ممکنه استثنائاتی وجود داشته باشه. مثلا در مورد کارتهای دو لت این سایز به سایز ۹*۸٫۵ یا ۹٫۶*۸٫۵ تغییر میکند. کارتهای دو لت کارتهایی هستند که معمولا از وسط تا میشوند. در مورد کارتهای اینترنت نیز اصول کلی به همین ترتیب است البته در این نوع کارتها روش دو لت استفاده نمی شود. سایز این نوع کارت نیز معمولا هم اندازه کارتهای ویزیت معمولی است اما برخی شرکتها نیز کارتهای خود را با سایرهای بزرگتر نیز چاپ می کنند که البته چاپ اونها حالت سفارشی داره و حالت اصولی نیست.

  • فاصله ها در کارت ویزیت:

در مورد فاصله ها چون در چاپخونه تعداد زیادی کارت هم زمان روی یک زینک قرار میگیرند و چاپ میشوند، به همین دلیل بعد از چاپ شدن کارتها باید توسط یک تیغ مخصوص کارتها از هم جدا و آماده شوند. به همین خاطر توصیه میشود که از هر سمت کارت در زمان طراحی حدود ۳ تا ۴ میلیمتر فاصله گذاشته شود. این کار سبب میشود که اگر حتی پس از چاپ تیغ دستگاه دچار اشتباه شود نیز قسمتهای اصلی کارت از بین نرود. البته قابل ذکر است که فاصله ای که گفته شود منظور این نیست که حاشیه سفید اطراف کارت ایجاد شود بلکه منظور این است بخشهای اصلی کارت نظیر نام و تلفن و آدرس و … باید حدود ۳ میلیمتر فاصله داشته باشند تا آسیبی به قسمتهای اصلی وارد نشود، برای این منظور می توان از خطوط فرضی یا Graid استفاده کرد .
اصول رنگ بندی در طراحی کارت ویزیت :

در مورد انتخاب شیوه رنگ بندی (Mode) برای چاپ کارت باید Mode رنگی حتما بر روی CMYK تنظیم شود تا حالت اصلی رنگها نمایش داده شوند. این مد رنگی مد مخصوص چاپ است و رنگها را به حالت طبیعی و اصلی پس از چاپ نمایش میدهد. البته توجه داشته باشید که برای نمایش صحیح رنگها در مانیتور حتی پس از انتخاب حالت مد رنگ CMYK باید مانیتور شما کالیبره شده باشد تا رنگهای اصلی نمایش داده شوند. پس از طراحی نیز فایل را با پسوند TIFF ذخیره کنید و به چاپخونه بفرستید تا کیفیت و رنگها کاملا حفظ شوند. پسوند JPG نیز پسوند خوبیست اما این پسوند بیشتر برای کارهایی که در مانیتور نمایش داده میشوند مناسب است چون مقدار کیفیت و رنگبندی را کاهش میدهد.

  • سایر موارد :

 مقدار رزلوشن مناسب برای چاپ کارت را ۳۰۰ Dpi در نظر بگیرید. انتخاب پسوند TIFF برای ذخیره کار و همچنین انتخاب رزلوشن ۳۰۰ برای طراحی و نیز تعداد لایه های ایجاد شده هنگام طراحی می تواند تاثیر زیادی بر روی حجم کلی کار بگذارد. تا جایی که امکان پذیر است از تصاویر با کیفیت و حتی بزرگتر از سایز کارت استفاده کنید و هنگام طراحی آنها را کوچکتر کنید اما از تصاویر کوچک که مجبور به بزرگتر کردن آنها هستید استفاده نکنید چرا که بزرگ کردن تصاویر باعث افت کیفیت اونها می شود.

(نکته مهم) تست صحیح بودن همه موارد طراحی کارت ویزیت : اگه سایز کار – مد طراحی و رزولیشن کارت همگی طبق استانداردی که گفتم باشه باید سایز کارت ویزیت پس از تبدیل شدن به فرمت Tiff باید ۲.۱۸ مگابایت باشه ( البته این تجربه شخصی منه شاید شما با شرایط دیگه و سایز دیگه طراحی کنید و این عدد تغییر کنه )

کاغذ و چاپ کارت ویزیت

  • سلفون مات:

 ( ترکیب شده از کاغذ ساده + یک لایه نازک سلفون مات بر روی اون ) در حال حاضر چندین نوع سلفون مات وجود داره که از طریق لمس کردن میتوان به آن پی برد و از طرفی هر چه سلفون مات نرمتر و لطیفتر باشه کار قشنگ تره و از نظر چاپ بیشتر کارت هایی که از گرافیک قوی برخوردار هستند این نوع کاغذ بدردشان میخورد . و هر چه سلفون لطیف تر باشه طرح ما هم زیبا تر جلوه میکنه ! البته این نکته را باید متذکر شد که باعث مات شدن ۲% کار هم میشود .

  • سلفون براق:

 ( تر کیب شده از کاغذ ساده + یک لایه نازک سلفون براق ) این نوع کارت ها سلیقه ای هست و برای متون و همچنین گرافیک های ساده خوب است … گرافیک پیشرفته رو هم من امتحان کردم بد نمیشه اما بدلیل براق بودن شفافیت کار رو بالا میبره . ( ۶۰ در صد کارهای ما از این جنس می باشد چون هم سریع آماده می شه و هم قیمت مناسبی داره )

  • گلاسه:

 ( کاغذ گلاسه ) این مدل کارت بدلیل قیمت مناسبش ازش استفاده می شه ولی کاغذ معمولی هست و برای فقط متن ها خوبه !

  • گلاسه یووی:

 ( کاغذ گلاسه با ترکیبی شمیایی ) این کاغذ نسبت به گلاسه قبل و همچنین سلفون براق … براق تر هست و بیشتر برای بروشور ها کاربرد داره تا کارت .

  • کتان:

 ( کاغذ + ترکیب شیمیایی + شابلون خور ) بزارید اینطوری بگم که یادتون بیاد ! یکسری کارت ها هستند که وقتی به آن نگاه کنی خطوطی الیافی شکل روی کارت مشاهده میکنی … این کارت ها بدلیل همان خطوط الیافی شکل برجسته هستند و برای چاپ گرافیکی مناسب نیستن چون کار رو خراب میکنن ! ولی برای آرم ها و همچنین متون مناسب هست و بیشتر برای شرکت های بزگ کاربرد داره ..

  • Pvc :

 ( کاغذ مخصوص Pvc ) این نوع کارت ها بیشتر بدرد کارت اینترنت میخوره تا کارت ویزیت و لی استفاده میشه ..

جدیدا کارت هایی با جنس کاغذ کالک، ابریشمی و … نیز چاپ می شه که فقط اشخاص خاصی ( گرافیست ها و هنر مندان یا مایه دار ها ) از اون جنس ها استفاده می کنند.
منبع : Printx