آموزشی عکاسی پانوراما - Panorama

یک نمونه عکس پانوراما از تهران / عکاس : امیر خسروی

آموزش قدم به قدم + نمونه کار دیگری از خودم در ادامه مطلب...

سلام خدمت بازدیدکنندگان و دوستان عزیزم، امروز براتون آموزش عکاسی پانورامارو میذارم، عکاسی پانوراما یکی از ساده ترین شیوه های عکاسی هستش، ولی برای بدست آوردن یک عکس پانورامای بدون نقص باید نکاتی رو رعایت کنید تا به یک عکس خوب برسید، پانوراما به زبون ساده یک عکس تشکیل شده از چند عکس دیگست، که تعداد عکس ها مهم نیست میتونه هر تعدادی باشه، احتمالا تا حالا توی گوشی های مختلف یا بعضی دوربین ها گزینه ی عکاسی Panorama رو دیدید و شاید هم ازش استفاده کرده باشید، ولی اگر میخواید حرفه ای عکاسی کنید و با دوربین حتما با من در ادامه ی مطلب همراه باشید ....

برای گرفتن یک عکس پانورامای بی نقص باید چند نکته رو رعایت کنید :

عکاسی با سه پایه

1 - حتما از 3 پایه استفاده کنید

برای گرفتن یک پانورامای خوب باید حتما از سه پایه استفاده کنید، اگر در دست رسیتون نیست حتما دوربینتونو روی یک سطح صاف بذارید و تغییر ندید، چون اگر دوربین تکون بخوره خط افقی ای که عکس باید باهاش تنظیم شه بهم میخوره.

2 - تنظیمات دوربین رو روی حالت M یا دستی بذارید.

تنظیمات دوربین نباید روی اتوماتیک باشه، حتما باید روی حالت دستی (M) باشه، برای اینکه اگر روی اتوماتیک باشه ممکنه تغییر سرعت شاتر، ایزو یا باز و بسته شدن دیافراگم، عکسو تاریک کنه و یا تغییر تنظیمات دیگه باعث بشه رنگ عکس عوض بشه، در نتیجه وقتی عکس ها به هم میچسبند یک سطح و هماهنگ نیستند و هر کدوم رنگ و نور مختلفی دارند.

3 - تنظیمات را تغییر ندهید ( ISO - Shutter Speed - F )

برای اینکه یک عکس مطلوب و یکدست بدست بیارید نباید تنظیمات دوربینتونو تغییر بدید، نه ISO، نه دیافراگم و نه سرعت شاتر نباید تغییر کنند، چون تغییر در هرکدوم از تنظیمات باعث تغییر حالت عکس در بین بقیه عکس ها میشه، در نتیجه شما وقتی با نرم افزار عکس هارو به هم میچسبونید میبینید یک قسمت عکس با بقیه فرق داره و یا کلا هر قسمت یه شکله و کل زحماتتون به هدر میره.

4 - استفاده از یک نرم افزار خوب

برای چسباندن عکس ها به هم و تبدیل کردن چند عکس به یک عکس پانوراما باید از یک نرم افزار خوب استفاده کنید، من خودم شخصا از Photoshop استفاده میکنم، برای این کار باید مراحل زیرو طی کنید.

فتوشاپ رو باز کنید، گوشه ی سمت چپ بالا، تب File رو باز کنید، اول گزینه ی Automate و در گزینه های باز شده روی Photomerge کلیک کنید.

یک پنجره باز میشه که در اون میتونید هم نوع پانوراماتونو انتخاب کنید و تنظیمات دیگتونو انجام بدید.

برای انتخاب عکس ها روی Browse کلیک کنید و عکس هاتونو انتخاب کنید و بعد از اون روی OK کلیک کنید، بعد از اون برنامه عکس هاتونو آماده میکنه ...

 

  • حرف آخر :

وقتی دوربینو روی سه پایه و یا سطح صاف میذارید به شکل عمودی تنظیم کنیدش و بعد از اون تک تک عکس هارو بگیرید، مواظب باشید جایی رو جا نندازید و برای اطمینان چند عکس بیشتر بگیرید تا عکس اصلی کامل باشه.

اگر چیزی رو جا گذاشتم معذرت میخوام، امیدوارم عکاسی خوبی داشته باشید ، در آخر چند نمونه کار از خودم .

 

 

 

ایران ، گیلان ، صفرابسته، معروف به تونل جنگلی ، عکاس : امیر خسروی

ایران ، گیلان، رشت، شهرداری و میدان اصلی شهر ، عکاس : امیر خسروی

 

 

ایران، گیلان، طبیعت زیبای جنگل دیلمان و سیاهکل ، عکاس : امیر خسروی

عکس های بالا نمونه کار های من در عکاسی پانوراما بودند، برای اطلاعات و آموزش عکاسی بیشتر حتما به وبلاگ من سر بزنید.

آدرس : www.amirkh.blog.ir